maandag 14 juli 2008

Na al een week op z'n Afrikaanse geleefd te hebben, kunnen we jullie eindelijk ook eens op de hoogte stellen van de activiteiten hier:

De meisjes van de foyer staan 's morgens rond 5u op om het huishouden te doen: onderhoud van de tuin, het vegen van het terrein, kleren wassen, eten bereiden, de kamers opruimen ...

Om 8.30u zijn ze vrij om te spelen. Van 8.30u - 9.30u spelen wij met een groepje van oudere meisjes een spel. Daarna moeten ze studeren om hun bac af te leggen ( dat is een officieel eindexamen).

In de namiddag is er een siësta. Gelukkig want je wordt snel moe van de warmte.

Daarna organiseren de zusters een speelpleinwerking voor de kinderen uit de buurt. Als de grote poort om 14.30u open gaat is het een stormloop naar binnen: meer dan 300 kinderen komen hier dan spelen.

Om 17.00u keert de rust terug. Dan ruimen we op, neemt iedereen een douche en beginnen de meisjes te koken. Wie snel klaar is, kan dan nog een gezelschapspelletje spelen. Na het eten hebben we nog zo'n anderhalf uur voor het bedtijd is. Ideaal om te dansen en te zingen. Ongelooflijk hoe die meisjes het ritme in het lijf voelen.


Zoals het hoort, is het weekend wat kalmer. Dan zijn enkel de meisjes van de foyer er. Gisterenmiddag hebben we er dan ook van geprofiteerd om de parachute uit te halen.
Onze planning voor de komende week: seksuele voorlichting in het buurtschooltje, helpen bij de speelpleinwerking en met de meisjes.
In het weekend nemen we ook wat tijd voor onszelf. Zie hier de blozende kaken van Sofie tussen de andere vrijwilligster, Severine, en onze plaatselijke gids, Gregoire.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Sofie, Charlotte et Sévérine
Blij dat jullie het goed stellen en dat jullie zich goed integreren (maar wie had daar aan getwijfeld).
Lukt het eigenlijk nog wel om terug te keren ?
Groetjes
moeke & vake

Anoniem zei

beste Sofie, Charlotte en Sevérine,

Knap werk daar, Proficiat! Ik denk veel aan jullie en aan het mooie werk. Goed dat jullie de nodige tijd nemen voor jezelf in het W.E.!
Hier is alles prima, op zijn Vlaams!
Liefs en een dikke knuffel,
Carine

Sébastien Uyttenhove zei

Hello Beninezen,
Gulle hebt blijkbaar u al goe geamuseerd. Houden zo en vooral nie laten steken door de biestjes.
Enjoy!

Anoniem zei

dag Sofie en Charlotte,
Wat is het fantastisch om jullie blog te lezen, zo te zien bevalt het jullie daar wel! Chapeau voor het knappe werk daar, en blijf er vooral ook van genieten!
Liefs!
Marijke

petra zei

Hallo Sofie en Charlotte,

Het is leuk om te lezen dat jullie goed terechtgekomen zijn ! Hopelijk hebben jullie naast het fantastische werk ook wat fun ? Maar daar twijfel ik eigenlijk niet echt aan !!!
Groetjes en tot later,
Petra (collega)

Anoniem zei

Hallo Sofie, Charlotte en Sévérine,

Leuk dat we van hieruit jullie voetsporen een beetje kunnen volgen....
Ik hoop van harte dat jullie er een fantastische en onvergetelijke tijd beleven. Geniet ervan!!
Veel liefs,
Danielle

Anoniem zei

Dag Charlotte & co,
alles goed daar?
Ook ik volg je avonturen in Benin.
Hopelijk amuseer je je daar een beetje!
Tot binnenkort!
Liefs,
Celine
(en groetjes van Chantal waar ik nu verblijf voor 2 dagen en slaap ik het grote bed van Pieter op de zolder)

Anoniem zei

Charlotte, Sofie en Sevérine,

Proficiat met jullie prachtige, kleurrijke foto!s. Echt sprekend, ze geven een fantastische sfeer weer. Ik hoop voor jullie dat alles verder vlot verloopt en dat het werken in aangename omstandigheden zal gebeuren.
Ik weet het nu al: ze zullen jullie daar missen na 7 augustus.

chantal
mathys - van de casteele

Anoniem zei

dag ,Charlotte en Sofie
Wat een mooie zonnige foto's!!
Iedereen ziet er gelukkig en blij uit.Een opsteker voor ons.Sofie heeft zo te zien al een mooi kleurtje.Fred ,Nat en Ferre zijn vertrokken naar Portugal.Ook zij zoeken het betere weer op.
Groetjes vanuit het druilige Gent dat zich volop klaarmaakt voor de Gentse feesten...
Knuffel
tante en nonkel Willy

Anoniem zei

Sofie en Charlotte

Ik vind het super tof wat jullie doen. Als ik ooit in het onderwijs ga werken, wil ik zeker ook eens zoiets doen.
De foto's die hierop staan zijn echt super mooi, precies van een postkaartje!
Dikke zoen, Leen

Anoniem zei

Dag Sofie en Charlotte,

nu het regenseizoen hier nog altijd niet voorbij is heb ik ook eventjes tijd om te reageren..... Alexander geniet nu wel van 35° in Griekenland... en ik geniet van m'n zonnetje "Frederik" die nu zou moeten blokken!!! Een lieve groet uit Brugge van ons allemaal. Greet en co.la ( grapje van fré)

Anoniem zei

! Hola Sofie!
Hallo Sofie en Co,

fantastisch dat wij in ons koude België jullie doen en laten in Benin kunnen meevolgen.
Ik ben er zeker van dat deze ervaring onvergetelijk is, geniet ervan!

Saluditos,
Kathleen

Anoniem zei

Hola Esofia

Ook ik volg je avonturen in Benin, prachtige foto's!
Amuseer je en geniet van je tijd daar!
Dikke knuffel
Hasta luego amiga
Johan